Rome

1 juni 2023 - Rome, Italië

Gisteren hebben we onder begeleiding van een Belgisch/Italiaanse gids het Colosseum, Forum Romana en het Palantino bezocht. Immens, indrukwekkend en erg mooi. Het Colosseum werd al in in 80 na Christus gebouwd en die bouw heeft maar 8 jaar geduurd. Ongelofelijk als je daar van buitenaf tegenaan kijkt en er binnen doorheen loopt. Daar kunnen de bouwers van tegenwoordig met al hun technische apparatuur iets van leren. De rondleiding zou 2,5 uur duren maar onze gids kon er in haar enthousiasme geen genoeg van krijgen. Ze heeft ruim 3 uur met ons groepje rondgesjouwd voordat ze ons boven bij het huis van Romulus weer los liet.

Toen we ‘s ochtends van huis gingen naar Arc Constantino (de plek waar de gids en de anderen van de groep zouden ontmoeten) hebben we een flesje water van thuis meegenomen. Het mooie is dat er overal waterpunten zijn waar je je flesje met plat of bruisend water kunt vullen. Je drinkt zo de hele dag door water zonder dat je er een nieuw plastic flesje voor hoeft te kopen. Ook wel zo goed voor het milieu. Dat is ook iets waar de Romeinen trots op zijn, hun water.

Deze ‘skip the line’ tickets hadden we al in Nederland gekocht. Het was beter geweest als we dat voor een bezoek aan het Vaticaan en de Sixtijnse kapel ook hadden gedaan. Daarmee hebben we ons wel wat op de hals gehaald. Want daar wilden we natuurlijk ook nog naartoe. Maar dat was nog niet zo 1,2, 3 geregeld. We waren er ook niet helemaal bij met het hoofd gisterenavond. Ik bleek 3 kaartjes te hebben aangeschaft. Maar 1 voor het Vaticaan en de Sixtijnse Kapel voor morgen 2 juni en 2 kaartjes voor de Villa Borghese voor 9 juni. Ik was niet echt allert toen ik deze kaarten online bestelde. We willen natuurlijk met ons 2en naar het Vaticaan en de Sixtijnse kapel. En 9 juni zijn we helemaal niet meer in Rome maar fietsen we al een paar dagen in Umbrië rond. Afijn, die ene van het Vaticaan kon ik gelukkig nog annuleren maar die andere 2 niet. Das helaas toch echt weggegooid geld.  Tis niet anders.

Kees las vanochtend in de beschrijving van ons appartement dat we via de receptie van het hotel waar ons appartement bijhoort ook tours kunnen boeken. Dus voordat we aan de door Kees in elkaar gezette stadswandeling begonnen zijn we eerst naar de receptie getogen. Daar lukte het uiteindelijk wel. Ook dat ging niet helemaal vanzelf maar ik zal jullie de perikelen besparen. Gisteren hebben we 14,9 kilometer gewandeld en vandaag werden het er 14,6. Je wandelt hier van het ene mooie paleis naar de andere mooie kerk en tussendoor doe je dan ook nog even een park aan, de beroemde Spanish Steps met daaronder de Barcaccia Fontein die nog niet zo heel erg lang geleden door Feyenoord hooligans (supporters wilde ik ze maar niet noemen) gemolesteerd is en het gekkenhuis bij de Trevi Fontein. Niet te geloven wat een mensenmassa daaromheen staat. En eerlijk is eerlijk, het is een hele mooie fontein. Maar je vraagt je toch echt af of de mensen hier zijn omdat ze deze fontein echt zo mooi vinden of omdat het één van de dingen is die je gezien moet hebben om af te vinken.

Morgen is het hier een nationale feestdag. De verjaardag van de Republiek Italië die in 1946 werd uitgeroepen. Daar kregen we vandaag al een voorproefje van. Een paar in Italiaanse kleuren gespoten straaljagers bleven af en aan erg laag over de stad vliegen. Vast aan het oefenen voor morgen. We zijn benieuwd. Maar vooral naar het Vaticaan en de Sixtijnse Kapel.

Foto’s van al dat moois volgen nog, maar de wifi is zo slecht dat dat nu even niet wil lukken. Die houden jullie tegoed.

1. Buuf:
    3 juni 2023
    Lekker de beentjes al "op gewarmd", voor de fietstocht begint! 🦵💪
    Goed bezig.
    Geniet nog van Rome en maak nog meer mooie foto's😊
    liefs 😘😘