Cordoba

23 september 2017 - Córdoba, Spanje

Vanuit de Extremadura naar Cordoba gereden. Niet de eerste keer dat we hier zijn. 6 jaar geleden tijdens onze eerste sabbatical waren we hier ook al eens maar dat was zo goed bevallen dat we besloten om er nog een keer naartoe te gaan. Deze keer niet in een hotel maar in een Airbnb appartement. Op een perfecte locatie. Als we uit het raam kijken, zien we de Mezquita liggen. Als we de voordeur achter ons dicht doen, staan we binnen een paar minuten op de oude Romeinse brug over de Guadalquivir (de brede rivier die dwars door de stad Cordoba stroomt) en weer een paar minuten later lopen we onder de Puerta del Puente (een soort van Arc de Triomph) door op weg naar de Mezquita.

Een route die iedere dag door zoveel toeristen wordt bewandeld dat de straatstenen onder de Arc door volledig gepolijst zijn door de vele voeten die eroverheen gaan iedere dag. Allemaal richting die mooie zachtgele gebouwen die het begin van de oude stad (Werelderfgoed natuurlijk) aankondigen.

Bij aankomst in de stad hebben we eerst een studie gemaakt van de openingstijden van de Mezquita. Want hoewel die eigenlijk altijd prachtig is, willen wij daar het liefst in alle rust van genieten. Zondag bleek hij al om half 9 in plaats van de gebruikelijke 10 uur open te zijn. En aangezien wij toch van die vroege vogels zijn, besloten we dus om half 9 de gok te wagen. En dat was een goeie gok. Dagjesmensen zijn er dan natuurlijk sowieso nog niet en de meeste toeristen hebben niet echt de behoefte om op zondagochtend al om half 9 een bezienswaardigheid te bezoeken. Heerlijk rustig was het. Bijna sacraal. En dat vinden wij in zo’n omgeving toch echt het aantrekkelijkst. We liepen er met mede-vroege vogels echt van te genieten. Ik was wat bang dat het na de vorige keer tegen zou vallen maar dat was niet zo. Het blijft een prachtig gebouw. De bouw werd al in de 6e eeuw door de Katholieken gestart als kerk. Een eeuw later namen de Moslims het over en maakten er een Moskee van. Toen de Moren verdreven werden, werd  er in de 15e eeuw een Kathedraal in gebouwd. En dat alles zie je overal terug. Moorse bouwkunst met daar doorheen Gotische en Renaissance bouwkunst. Een hele aparte combinatie. Echt prachtig.

Een groot deel van de oude Cordobaanse binnenstad is tot Werelderfgoed verklaard. Kleine, nauwe straatjes met mooie witte huisjes. Vaak met mooie en kleurrijke binnenplaatsjes (patio’s). Heel veel restaurantjes en terrasjes en heel veel winkeltjes waarin vooral trellel (bijvoorbeeld koelkastmagneten en keukenschorten in de vorm van een flamenco-rok) verkocht wordt. Het is er lekker rondstruinen en neerstrijken op terrasjes en luisteren naar de verschillende muziekjes die er gemaakt worden.

Morgen vertrekken we hier weer. Dan rijden we richting Malaga en gaan we de zee zien voor het eerst deze vakantie. Het was hier erg lekker. Het appartement was ook zalig. Heb een berg was kunnen doen. Hebben eindelijk sinds Murol (en dat is toch ook alweer een tijdje geleden) weer schoon beddengoed…..

Oh ja, en de Wifi deed het perfect. Het is eindelijk gelukt om het filmpje van de gieren te uploaden en te posten.

1. Buuf:
    26 september 2017
    Schitterend!!!
    Weer een prachtig reisverslag en fantastische foto's!
    Gullie komt toch zeker wel terug naar Balkum??
    xxx
  2. Tonn:
    1 oktober 2017
    Ik begin jullie nu wel te misse, dus rustig aan deze kant op
    veel plezier en geniet er nog van
    p.s de rode wijn is op
  3. Esther van de Waterbeemd:
    1 oktober 2017
    Ik mis jullie ook, maar blijf nog maar lekker daar. Mooi weer en n prachtig land😉