Nog steeds Valencia

11 oktober 2017 - Valencia, Spanje

We zouden er aan kunnen wennen. Althans, ik dan toch. Een land waar je het hele jaar door in je korte broek of rok kunt rondlopen. Waar het een graadje of 25 is, een strakblauwe lucht en het zonnetje hoog aan de hemel staat. Waar twee espresso’s maar €2,40 kosten. Je voor een biertje maar €1,10 en een wijntje €1,60 betaalt. En los van de prijzen, de lekkere, relaxte manier van leven. Door de week, om een uur of 7 half 8 nog met de spelende (kleine) kinderen op een pleintje zit en daarbij een koffietje of God weet wat nog anders drinkt.

We hebben al gezien dat er dit jaar een halve marathon in Valencia gelopen wordt op 22 oktober. We waren nog op zoek naar een halve marathon om volgend jaar te lopen. Het liefst in september maar als het zo uitkomt, wordt het toch echt volgend jaar in oktober in Valencia. En als we dan toch echt de Jackpot ooit gaan winnen, denk ik dat we hier een pied-a-terre gaan kopen. We waren hier al eens, een jaar of 10 geleden en toen vonden we het al een fijne stad. Nu zijn we er wat langer dan toen en zitten we in een appartement midden in een Spaans buurtje. En ik kan niet anders zeggen, dan dat het heel erg goed bevalt. Lekker zo’n stad, met een buzz. Maar ook met een groen hart (de drooggelegde rivier die als een groene long door de stad heen loopt) en waar de haven en de zee eigenlijk nooit ver weg zijn.

Valencia heeft naast het oude deel ook een nieuw deel van de stad. Een deel dat is gebouwd in de drooggelegde rivier de Turia. La Ciudad de las Artes y las Ciencias. En dat is een mooi en indrukwekkend deel van Valencia. Het heeft meer dan 3 keer het begrootte bedrag gekost (ruim 1,3 miljard Euro….) maar het mag er dan ook wel wezen. En het is een publiekstrekker. Lekker om er rond te lopen en allemaal bijzonder fotogeniek. De hele drooggelegde rivier wemelt van de hardlopers en de wandelaars. We denken ook wel dat een groot deel van de halve marathon hier doorheen zal lopen, ook gelet op de bordjes die al zijn geplaatst…

Oh ja, het Postkantoor (zoals ze hier nog gewoon kennen in zo’n beetje ieder gehucht), ligt natuurlijk nog in het oude deel van de stad, pal tegenover het gemeentehuis, en dat is ook bijzonder de moeite waard!

En het goede nieuws lijkt, dat Puigdemont gisterenavond niet direct de onafhankelijkheid lijkt te hebben uitgesproken. Althans, zo lijkt het. De Spaanse regering heeft ook om opheldering gevraagd naar aanleiding van zijn toespraak van gisterenavond. Waarin hij aangaf om de dialoog met de regering in Madrid aan te willen om de onafhankelijkheid uiteindelijk gestalte te gaan geven. Waarschijnlijk geschrokken door de mogelijke economische gevolgen die een eventuele onafhankelijkheid teweeg zouden kunnen brengen. We hebben gisterenavond zo goed en zo kwaad als het ging naar zijn nagesynchroniseerde speech (hij sprak immers in het Catalaans en dat verstaat de rest van Spanje niet…) zitten luisteren en waren maar wat trots om later op NOS.nl terug te lezen dat we het goed begrepen hadden ;-)

Geschrokken van de mogelijke economische gevolgen, afijn dat had mijn kapper en een blind paard hem gisterenmiddag ook al kunnen vertellen….

1. Mari:
    13 oktober 2017
    Klinkt geweldig, Valencia! Misschien als die jackpot ooit komt dan mooi met vieren kopen en om beurten genieten daar :-)? Fijne dag, guapos!
  2. Mart:
    14 oktober 2017
    Mogen wij geadopteerd worden als jullie de jackpot winnen!!?? Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben; ik word met de dag jaloerser... zal het voorlopig met een paar dagen Ierland moeten doen. Pas goed op elkaar.