Bijna weekend!

22 oktober 2022 - Valencia, Spanje

Donderdag nog een dagje in Valencia en gelukkig geen hele volle dag. Mooi op tijd thuis om de hardloopschoenen aan te trekken. Sinds de halve marathon van Eindhoven was het er niet meer van gekomen en als je daar eenmaal verslingerd bent is dat even doorbijten als er geen tijd of gelegenheid is. Ik had Google Maps goed bestudeerd en gezien dat ik mijn straat alleen uit hoefde te lopen, rechtsaf en vervolgens die straat aflopen en dan was ik al bij de oude rivierbedding. Een ideale plek om hard te lopen middenin de drukke stad. Het is altijd net alsof je er een beetje bij hoort als je in een buitenlandse stad hard gaat lopen. Een beetje lastig uitleggen, maar het maakt dat je even niet als toerist wordt gezien en zoals ik al zei, deel uitmaakt van de inwoners van de stad. Veel eerder dan gedacht was ik al bij de Ciutat de Artes i Ciencias. Ik kon het niet laten om daar op dezelfde plek als waar we eerder een foto van onszelf hadden laten maken (bij de naam VALENCIA) nog een keer een foto van mezelf te laten maken maar nu in hardlooptenue. Daarna weer rechtsomkeert omdat ik zag dat ik al ruim 35 minuten onderweg was. Niet te gek, de eerste loop na de halve marathon. Heerlijk, hopelijk nog een keer in Valencia.

Vrijdag weer met de metro naar Moncada. Zo verdiept in het nieuws op de telefoon dat we een halte te laat uitgestapt zijn. Ook geen ramp. Wat verder lopen maar onderweg maar even een espresso gedaan op een terrasje. Een weinig boeiende werkdag voor mij. In de pauze lekker op een terras in de zon gezeten. We hangen van de terrassen aan elkaar. Het voelt hier echt nog als zomer. Volgens tutor Estheeeeeeer (zo spreek je dat in Spanje uit, met een langgerekte eeeeeer aan het eind) is dit ook geen normaal oktoberweer voor Valencia. Het is ook hier warmer dan gebruikelijk. Ik vind het geen straf. Heerlijk, zo’n verlenging van de zomer zo eind oktober.

‘S avonds een etentje met ons groepje, de partner en een stel vrienden/collega’s van Esther. Cody en ik zijn met Esther en partner in een taxi naar het restaurant gegaan. Dat lag een stuk buiten het centrum. Op advies van Esther de jas meegenomen omdat we buiten zouden eten. De eerste keer sinds Eindhoven AirPort dat ik die weer aan had. Het was een gezellige avond. Leuke, outgoing mensen. Veel gezellige klets en dat allemaal in het Engels of Spaans. De terugreis werd wel een dingetje. Uiteindelijk hebben Cody en ik de metro terug naar de stad gepakt.

Vandaag was ik even ‘groepsmoe’. Tijd nodig voor mezelf. Leuk om dingen in en met een groep te doen maar er komt een moment dat ik daar even klaar mee ben. Ik ken dat van mezelf van een groepsreis naar Jemen en een huttentocht in Zuid-Tirol. Vanochtend besloten dat ik vandaag (alleen!) een fiets ga huren en daarmee naar een natuurgebied ten Zuiden van Valencia ga fietsen, Albufera de Valencia. Je kunt er ook met de bus naartoe maar ik heb deze week al genoeg in metro en bus gezeten. Tis lekker weer en ik heb een post op internet gevonden van ‘nun Hollander’ die omschrijft hoe hij er met de fiets gekomen is. Niet bijster ingewikkeld. De rivier doorfietsen richting haven, voor de haven rechts, richting zee blijven fietsen en vervolgens langs de zee af fietsen. Kind kan de was doen. Beetje behelpen qua fiets (niet de bolide die ik gewend ben te fietsen) maar behalve het veel te breed en te zacht zadel en te weinig versnellingen om goed bergop te kunnen komen, ging het eigenlijk prima. Heer-lijk! Van 11 tot 6 op pad geweest. Boekje gelezen aan het strand en lekker Spaans geluncht. Kreeg als einzelganger wel een wat sneue achteraf tafel toegewezen, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook weer via Ciutat de Artes i  Ciencias teruggefietst. Mijne lieve goedheid wat een drukte. Ik zag vanochtend al toen ik de fiets op ging halen dat het erg druk was in de stad maar dit spande echt de kroon. Mocht je plannen hebben of maken om naar Valencia te gaan, NIET IN HET WEEKEND GAAN! Wat een zalige rust heerst er dan toch doordeweeks.

Morgen gaan we weer met ons groepje op pad. Met de auto naar Moraira, daar heeft de tutor (nog) een huis. Schijnt een mooi plaatsje te zijn. Daar lunchen en vervolgens via Albufera (waar ik vandaag al met de fiets was :-) ) weer terug naar Valencia. Wel jammer dat ik dan de halve marathon van Valencia mis. Niet dat ik mee had willen, kunnen of mogen lopen maar het geeft toch altijd wel een hele leuke feel aan de stad als er zo’n evenement is. En dan zit de eerste week er al weer op. Het voelt nog steeds als een enorme buitenkans dat ik hier naartoe mocht ‘van de baas’ om hier in de keuken te kijken.

1. Anita Geerings:
    23 oktober 2022
    Hartstikke leuk om zo weer met jou mee te mogen reizen, Nicole. Alsof ik achter op je pakkendrager zit, of naast je in de metro. Wat een indrukken toch allemaal. Goed om ook even wat 'me, myself and I' tijd te pakken. Je moet immers wel jezelf kunnen blijven. Op naar week 2!
  2. Marja de Vaan:
    23 oktober 2022
    Veel plezier Nicole geniet van deze reis!
  3. Buuf:
    24 oktober 2022
    Dat was week 1!!
    Wat een mooie indrukken geef je ons van Valencia!
    Genieter op tijd van, maar dat lukt je aardig en op naar week 2!!
    groetjes van ons xxx
  4. Esther van de Waterbeemd:
    24 oktober 2022
    Heerlijk Niek, lekker mogen rennen in Valencia! En fietsen blijft leuk en fijn en dan zeker in en rond zo’n mooie stad. Het klinkt allemaal heel aanlokkelijk😊
    Geniet er maar lekker van 😘