Dijon

20 oktober 2017 - Dijon, Frankrijk

Met een zonnetje vertrokken uit Nimes. Op naar het Noorden en waarschijnlijk toch wel het slechtere weer. We hadden het erover dat we het tijdens deze reis zo getroffen hebben met het weer. Als we terugdenken aan alle plekken waar we zijn geweest en naar de foto’s kijken, denken we toch vooral aan mooi weer en zien we strakblauwe luchten terug. In Nimes voorspelden ze ook van alles lelijks maar gelukkig pakte dat allemaal een stuk beter uit dan voorspeld. Grijs maar droog en zelfs af en toe een waterig zonnetje tussendoor. We hoorden terug dat de dag dat we uit Tossa de Mar vertrokken het daar toch echt is gaan regenen en behoorlijk ook.

Gisteren zijn we aangekomen in Dijon. Het volgende appartement betrokken. Lekker dicht bij de oude stad. Ook al waren we wat later in de stad, toch nog maar even de stad in. Het was droog en ze voorspelden voor vandaag vooral regen. Even door de stad gelopen, naar de tourist info om een wandeling op te halen en even een wijntje gedronken. Dat was wel even schrikken. We zijn de Spaanse prijzen gewend en ik denk ook dat we toevallig bij een dure tent terecht waren gekomen. We moesten voor 2 wijntjes €12 aftikken. Dat waren we niet meer gewend. In Spanje kost dat hoogstens €5. Ik geloof niet dat we 2 maanden weg hadden kunnen blijven als we in Frankrijk waren gebleven. Het leven is hier echt wel stukken duurder.

Vanochtend met de wandeling op pad. Die is uitgezet in de stad met koperen uiltjes op de stoep en het wegdek en voert langs alle highlights (en dat zijn er nogal wat). Het boekje van de toerist info is eigenlijk alleen voor aanvullende informatie over alle gebouwen waar je langs geleid wordt. Vonden we Nimes vergeleken Toulouse, hoewel erg leuk en mooi, een beetje een poenerige stad, Dijon is zo mogelijk nog wat poeneriger dan Nimes. Tsja, de regio wordt natuurlijk ook niet voor niets de Cote-d’Or genoemd....Dat blijkt eigenlijk al wel uit het feit dat zo’n stadswandeling is uitgezet met koperen uiltjes in het wegdek. En ze zijn er ook niet echt huiverig voor om links en rechts in de etalage kleding te hangen met bont. En hoewel wij het nog geen winter vinden, lopen er ook al wat dames rond met en in bont. Het is wel weer een hele mooie stad. We verbazen ons erover dat er zo’n groot deel van een stad met oude en hele oude bouwwerken, huizen en gebouwen, zo goed bewaard is gebleven. Het lijkt een grote aaneenschakeling van mooie, oude en voorname paleizen, gebouwen, kerken en kloosters. Gelukkig blijft het droog en soms schijnt er ook hier weer een waterig zonnetje doorheen. Wat ons wel opvalt is dat de mensen wat nors ogen en uit de ogen kijken. Zou het de naderende herfst en winter zijn die de mensen somber lijkt te stemmen?