Tossa de Mar

16 oktober 2017 - Tossa de Mar, Spanje

Het laatste (kust)plaatsje dat we aandoen in Spanje op de onontkomelijke weg terug naar Nederland is Tossa de Mar. Nog even echt de toerist uithangen en onszelf verwend met een heerlijk hotel pal aan zee. Geen zeezicht op onze kamer maar dan wel met het enorme voordeel dat wij de late middag zon op ons balkonnetje hebben. Waar ik nu dus zit te bloggen in de zon.

Het is dan uiteindelijk toch nog gelukt. Hier kon wel nog gewoon gedoken worden. Hier duiken ze blijkbaar het hele jaar door en dit is zo’n populaire duikspot dat er in Tossa de Mar 8 (!) duikscholen zitten. Gisterenmiddag stonden we nog voor een gesloten deur (siesta) maar vanochtend waren er zo’n beetje toen de duikschool openging. Als ik om 10 uur met mijn spullen terug zou zijn, zouden we nadat we de spullen klaargemaakt hadden, meteen gaan duiken. Het was nog zo fris vanochtend dat ik mezelf inmiddels in een lange broek gehesen had. Maar ik zou gaan duiken ;-)

Ik kreeg een full wetsuit van 7mm met hoodie aan, dus ik zou het wel even moeten redden in het water voordat het echt te koud zou worden. Het werd een kustduik. Daar wordt ik ook wel altijd blij van, ik ben niet zo dol op varen. Ik wil namelijk nogal eens zeeziek worden. Kees ging mee naar de duikspot maar bleef op de kant. Het was nog niet echt aanlokkelijk om te gaan snorkelen. Na een korte briefing vertrokken we vanaf een klein strandje aan de zijkant van Tossa. En het was prachtig. Dit had ik echt niet verwacht. Zo’n enorme diversiteit aan vissen. Grote scholen van hele kleine visjes, scholen met grote vissen maar ook enorme morenen. En ik maar denken dat die alleen in tropische wateren voorkwamen. Maar dat niet alleen, ik heb al vaak morenen gezien maar altijd verscholen in een grot of in een spleet, nu heb ik er 3 ook zien zwemmen. Dan zie je pas hoe groot ze zijn (een ruime meter waren ze zeker) maar ook hoe mooi getekend ze zijn en hoe elegant ze zich door het water bewegen. Kreeft hebben we ook nog gezien en helemaal aan het eind hebben we ook nog een zeepaardje gezien. En oh ja, die vergat ik bijna, een enorme inktvis heb ik ook nog gezien, opgerold in zijn holletje.

Inmiddels had ik het wel aardig koud gekregen maar ik zag op mijn horloge dat we 40 minuten in het water waren. En Marc (mijn buddy tijdens deze duik) had gezegd dat we tussen de 50 minuten tot 1 uur zouden duiken als we het zouden halen met de lucht. Dus ik dacht bij mezelf, die 20 minuten die ril ik er ook wel bij. Zo vaak lukt het niet om te duiken. Bovendien wist ik dat het langzaam ondieper en dus minder koud zou worden. Het water bleek op diepte niet warmer dan 18 graden te zijn. Ik heb er even op moeten wachten maar het was zeker de moeite waard. Deze duik staat in mijn logboek als een van de mooiere duiken van de afgelopen jaren.

Vanmiddag zijn Kees en ik met een fondo crystal boot mee geweest (een boot met een glazen bodem). Kon Kees gelukkig ook zien hoe helder het water is en dat er enorm veel vis zit. Ook weer veel vis gezien en nog een Sephia (soort inktvis). Bij een mooi klein strandje zijn we uitgestapt en hebben we allebei nog gesnorkeld. Kon Kees ook even ervaren hoe fucking freezing het water is.

Nu is Kees zijn dagboek aan het bijwerken (als een Adonis liggend op ons bed, gewikkeld in een enorme handdoek van het hotel) en ik zit op/voor ons balkonnetje in de zon met de Ipad op schoot te bloggen. We hebben al gezien dat het weer na morgen er niet beter op wordt. Ook niet in Spanje. Dat verzacht de pijn van het verlaten van dit heerlijke land een beetje;-) Na morgen vertrekken we naar Frankrijk. Gaan we naar een AirBnB appartement in Nimes. De voorspellingen zijn nog niet zo heel erg slecht, maar duim toch maar even, dat het nog een tijdje lekker blijft.