Valencia

8 oktober 2017 - Valencia, Spanje

Na de natuur weer terug naar de stad. Van El Berro naar Valencia en omdat het niet zo heel ver om was, via Benidorm gereden omdat onze lieve vrienden Mari en Anita daar waren. Dat was wel even schrikken voor ons. Zoveel stad hadden we in lange tijd niet gezien. En torenflats al helemaal niet. Gezellig een koffietje gedaan en lekker geluncht. Leuk en fijn om even bij te kletsen na zo’n tijd.

In Valencia hebben we een heerlijk appartement. Lekker licht en lekker ruim en echt van alle gemakken voorzien. Wel een stukje buiten het centrum maar dat is op zijn tijd ook wel lekker.

En zeker in deze tijden. Gisteren was het hier een feestdag. Op 9 oktober wordt de Dia de la Comunidad Valenciana gevierd. Op die dag in 1238 werd Valencia heroverd op de Moren en wordt nu dus de oprichting van Valencia gevierd. ‘S ochtends wordt dan een processie gehouden waarin de vlag van Valencia vanaf het stadhuis door allerlei notabelen naar het standbeeld van koning Jaime I wordt gedragen. Voorafgaand daaraan wordt het Valenciaans volkslied gezongen. We zagen toen al dat er links en rechts wat traantjes werden weggepinkt. Voordat het allemaal begon maakten Kees en ik nog geintjes over het inhalen van Prins Carnaval en of Peer van den Muggenheuvel ook nog zou komen. Maar dat was voordat we zagen wat er allemaal aan emoties los ging komen.

Er was ook een enorme politiemacht op de been. We dachten dat dat met de terreurdreiging in Spanje te maken had maar het had waarschijnlijk meer van doen met de bij de Valencianen aanwezige emoties met betrekking tot wat er in Catalonie gebeurt op dit moment.

Tijdens de optocht waar we een tijdje aan langs af gelopen hebben, kwamen zoveel boosheid en emoties los, dat ik er niet gerust op was. Er werd luidkeels geroepen: “Soy Valenciano. No soy Catalano (Ik ben Valenciaan. Ik ben geen Catalaan). De president van Catalonie, Puigdemont, werd in de optocht uitgemaakt voor volksmenner en vergeleken met Hitler….Ook werd een aantal mensen in de optocht heftig uitgejouwd en uitgescholden. Anderen werden luidkeels toegezongen en toegejuicht. De hele stad hangt ook vol met Spaanse en Valenciaanse vlaggen. Vaak gecombineerd aan 1 balkon. Heel veel mensen liepen met vlaggen rond. De Spaanse vlaggen zagen we al op meer plaatsen in Spanje. Ik vond de sfeer in het centrum van de stad al snel niet meer prettig maar ronduit onaangenaam. Dan is zo’n appartement buiten het centrum van de stad wel echt een verademing.

Omdat we op internet hadden gezien dat er ‘s avonds een optocht gehouden zou worden met klederdrachten (de Moren en de Christenen) wilden we toch weer terug. De kalmte was gelukkig weer over de stad neergedaald. Er was nog wel politie op de been maar stukken minder dan ‘s ochtends en iedereen was in afwachting van de optocht. Die was wel de moeite waard. Mensen in klederdrachten die een godsvermogen moeten hebben gekost. Die op een mooie, aparte manier door de straat schreden. Toen we terugliepen naar het appartement, was er nog wel een demonstratie gaande voor het station en cirkelde de politie-helicopter nog steeds zijn rondjes boven station en gemeentehuis.

Vandaag is gelukkig alles weer rustig hier. En zonder al die mensenmassa’s zie je weer hoe mooi en leuk de stad is. Over een kwartier wordt de toespraak verwacht van Puigdemont. Ik ben vandaag in Valencia naar de kapper geweest (een mens moet wat als hij 2 maanden op vakantie is en niet zijn persoonlijke hairdresser bij zich heeft ;-). Met de kapper had ik het over de situatie in Spanje. Hij is ervan overtuigd dat Puigdemont Spanje in het ongeluk gaat storten. En met hem blijkbaar veel mensen in Spanje. Ze zijn heel bang dat net nu Spanje zich uit de crisis omhoog aan het werken is, het uitroepen van de onafhankelijkheid van Catalonie, niet alleen Catalonie heel veel schade toe gaat brengen, maar ook de rest van Spanje. En dat brengt heel veel emoties en dus ook heel veel boosheid teweeg. Men heeft het over la golpe (een staatsgreep).

Het vervolg van onze reis op weg naar Nederland, gaat ondanks alles door Catalonie. We zouden al niet naar Barcelona gaan maar gaan nu sowieso stedelijk gebied mijden. Overmorgen rijden we weer naar een natuurgebied aan de rivier de Ebro. Weliswaar in Catalonie maar we gaan er van uit dat het daar (nog) rustig is. We houden het nieuws en de site van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Later

1. Mari:
    10 oktober 2017
    Hoi vrienden, we vonden het kei leuk dat jullie de moeite namen om deze 2 Benidorm Basterds te bezoeken. Het was fijn om jullie snoetjes te zien en lekker bij te kletsen! We zien elkaar over ruim 2 weken graag weer bij ons thuis. Xx
  2. Esther van de Waterbeemd:
    11 oktober 2017
    Je snapt niet dat Puigdemont zover gaat....wat haalt hij allemaal overhoop!!!!