Malaga

26 september 2017 - Málaga, Spanje

Het kostte ons wat moeite om een overnachtingsadres te vinden in de buurt van Malaga. Natuurlijk zijn daar plenty hotels maar we wilden na het appartement in Cordoba toch weer terug het tentje in. In Malaga zijn geen campings (degenen die er zijn geweest begrijpen dat ook) en echt dicht in de buurt van de stad ook niet. Uiteindelijk is de keus gevallen op een camping bij Almayate, zo’n 30 kilometer ten oosten van Malaga. Een camping echt pal aan het strand. Niet dat wij nou zo’n strandliefhebbers zijn maar als je dan toch bij zee bent, kun je er maar beter pal aan staan. Aparte camping wel, met zo’n dicht bladerdak onder de bomen dat er geen campingplaats in de zon staat. Behalve die aan de zee (allemaal bezet natuurlijk) en die aan het randje. We hadden een mooi plekje met zicht op zee. Natuurlijk wel meteen een duik genomen. Was nog best fris en dat aan het eind van de zomer. Wel lekker. Ik geloof niet dat we op onze reis al een camping tegen zijn gekomen waarvan het sanitair zo schoon was. Echt opvallend schoon.

De dag daarna gepland om Malaga te gaan bekijken. Voorspellen ze regen….in Malaga. En ja, dat oogt toch allemaal wat minder mooi en gezellig, bekeken vanonder de parapluie. Heel veel hoogbouw natuurlijk en daar tussendoor een monumentale kerk, gebouw of kathedraal. We waren allebei ook niet zo heel erg geinspireerd. Beetje verwend natuurlijk, de afgelopen weken. Niet alleen met de omgeving maar ook met het weer. Met het stadsplattegrondje in de hand, al zwervend bij de Alcazaba van Malaga aanbeland. Dat is dan toch echt een verrassing als je al even een beetje doelloos door de stad aan het zwerven bent. Een prachtig Moors fort (wat hebben die Moren toch ontzettend veel moois achtergelaten na hun onvrijwillig vertrek uit Spanje!)  wat heel sterk doet denken aan het Alhambra in Granada. Maar dan kleiner en minder overlopen. Het lijkt een doolhof. Op zoek naar de doorgang naar het Gibralfaro, ook een kasteel dat dan weer achter het Alcazaba verderop de heuvel ligt, zijn we een paar keer verloren gelopen. Uiteindelijk zijn we buitenom het fort verder naar boven gelopen. Bovenop het Gibralfaro heb je vervolgens uitzicht op de stierenarena, de haven en de rest van de stad. Voor het uitzicht hoef je niet naar boven te lopen, maar het is een prachtig fort. Echt heel erg de moeite waard.

Daarna terug naar de camping gereden. Overal plassen op de weg, het had dus niet alleen in Malaga geregend maar ook op de camping. Met als gevolg een zwarte tent. Al het in de afgelopen weken verzamelde stof op de tent, maar niet alleen dat van de tent maar ook het stof verzameld op dat dikke bladerdek, lekker in druilen over de tent naar beneden. Toch maar ff met een fles water en een doekje wat provisorisch schoongemaakt. Ik denk dat we het anders nooit meer schoon krijgen. Bij het inchecken op de camping zei het meisje bij de receptie dat in het campingrestaurant een heerlijke paella werd geserveerd. Dat hadden we allebei goed gehoord. We hebben onszelf nog maar eens getrakteerd, heerlijk!

1. Mari:
    3 oktober 2017
    Klinkt aantrekkelijk, Malaga. Wij vonden het er eerder ook verrassend fijn, maar zien nu aan jullie foto's dat we stom genoeg het Alcazar gemist hebben toen. Jammer. En een goede reden om nig maar weer eens terug te gaan ☀️